Seks i orgazmy po prostatektomii

Dr n. med. Paweł Salwa, M.D.

Dyrektor Polskiego Centrum Urologii Robotycznej

Wieloletni Ordynator Kliniki Urologii w Gronau

Udany i satysfakcjonujący seks po prostatektomii jest możliwy u większości mężczyzn

SMART dr n. med. Salwy została stworzona z myślą o zachowaniu sprawności seksualnej mężczyzny przy jednoczesnym całkowitym usunięciu raka i pełnym trzymaniu moczu.

Mężczyźni u których możliwa była SMART Prostatektomia mają bardzo dużą szansę na dobre erekcje i satysfakcjonujące życie seksualne.

Dr n. med. Salwa codziennie spotyka się z pytaniami mężczyzn jak będzie wyglądało ich życie seksualne po operacji, co z orgazmami i wytryskiem.

Jeśli decyduje się Pan na operację za pomocą robota chirurgicznego to proszę pamiętać, że najważniejszą kwestią jest wybór doświadczonego operatora o udokumentowanych wynikach. Robot nie przeprowadza operacji sam, technologia nie jest gwarancją sukcesu.

Dr n. med. Salwa w ramach konsultacji przed i pooperacyjnych szczegółowo przeprowadzi Pana przez proces rehabilitacji i zdarzenia, które w tym czasie wystąpią.

Przejściowa impotencja występuje bardzo często i w tym okresie można stosować preparaty z sildenafilem czy tadalafilem.

Orgazm po prostatektomii?

Większość mężczyzn jest zaskoczona gdy dowiadują się, że mogą mieć orgazm bez erekcji. Bardzo ważne aby pamiętać, że satysfakcja seksualna nie jest zależna od faktu penetracji. Kiedy partnerzy seksualni wiedzą, czego mogą się spodziewać mogą przyśpieszyć procesy rehabilitacji poprzez wspólną „pracę” i eksperymentowanie.

Aktywność seksualna może zostać podjęta, gdy tylko poczujecie, że jesteście na to gotowi. Ostrzeżenie, którego dr n. med. Salwa zawsze udziela swoim pacjentom dotyczy jedynie praktykowania forsownych stosunków w okresie 6 tygodni po operacji, których należy unikać.

Generalną zasadą jest, że praktyka czyni mistrza i zachęcamy do aktywności seksualnej w miarę indywidualnych potrzeb.

Kolejnym szokującym mężczyzn faktem jest, że orgazm i wytrysk to nie to samo.

Brak wytrysku podczas orgazmu

Z powodu usunięcia prostaty i pęcherzyków nasiennych, które produkują większość płynu tworzącego nasienie, orgazm po operacji jest suchy, tzn. nie towarzyszy mu wytrysk nasienia. Mimo tego przyjemne odczucie orgazmu pozostaje.

Niepokój związany z seksem

Choroba nowotworowa i związane z nim leczenie to duży stres dla Ciebie i Twoich Bliskich, dlatego wahania nastroju, brak ochoty na seks, czy obawy przed „niesprawdzeniem się” są zupełnie normalne. Najważniejsza jest szczera rozmowa z partnerką.

Od czego zależy powrót erekcji po operacji?

Każdy zabieg w obrębie prostaty wiąże się z ryzykiem wystąpienia zaburzeń erekcji. W przypadku operacji, a szczególnie w modyfikacji SMART jest ono dużo niższe niż w metodach klasycznych. Technologia jest ważna, ale roboty nie operują same a wyniki zależą przede wszystkim od umiejętności i doświadczenia urologa ale również od charakterystyki pacjenta. Nieocenioną pomocą w planowaniu strategii operacyjnej służy rezonans magnetyczny prostaty, którego wykonanie dr n. med. Salwa zaleca każdemu pacjentowi.

Do czynników mających wpływ na erekcję należą:

• Sposób, jakość wykonania operacji:
    • Obustronne „oszczędzenie” siatki naczyniowo-nerwowej (tzw. pęczków)
    • Osiągnięcie idealnej płaszczyzny (intrafascial dissection)
    • Atraumatyczne, delikatne postępowanie z tkanką naczyniowo-nerwową
    • Nieużywanie kauteryzacji (koagulacji prądem) w czasie izolowania siatki nerwowej
    • Wykrycie i zachowanie dodatkowych tętnic (ang. APA accessory pudendal artery)
    • Zastosowanie hemostyptyków – atraumatyczne tamowanie krwawienia
    • Drobiazgowa preparacja szczytu prostaty i kikuta cewki moczowej
  • Jakość erekcji przed operacją. Idealnie jeśli pacjent cieszy się pełnymi i częstymi erekcjami, w takiej sytuacji wprawny urolog może uzyskać najlepszy efekt tj. szybki powrót do pełnych erekcji. Jeśli u pacjenta przed operacją występują zaburzenia erekcji oznacza to, że rezerwy czynnościowe są już mocno uszczuplone i ich odbudowa jest trudniejsza i wymaga więcej czasu.
  • Wiek pacjenta – średni wiek pacjenta żyjącego z rakiem prostaty wynosi 67 lat. Choroba dotyka jednak zarówno dużo młodszych jak i starszych pacjentów. Z racji normalnych procesów fizjologicznych związanych ze starzeniem jakość erekcji z wiekiem pogarsza się, co ma negatywny wpływ na prawdopodobieństwo uzyskania wzwodu po operacji.
  • Waga pacjenta – otyłość (BMI>30) jest dodatkowym czynnikiem ryzyka wystąpienia zaburzeń erekcji tak przed operacją jak i po niej. Operacja prostaty jest zabiegiem planowym, tzn. pacjent prawie zawsze ma kilka tygodni na przygotowanie do niej. W przypadku otyłości prosimy pacjentów o zadanie sobie trudu redukcji wagi ciała o 10%. Sukces przekłada się na redukcję ryzyka komplikacji a także poprawia szansę na powrót do sprawności seksualnej, trzymanie moczu oraz przyczynia się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na cukrzycę, chorobę wieńcową serca czy udar mózgu a zatem do dłuższego życia w lepszym zdrowiu.
  • Stadium zaawansowania choroby – w przypadku nowotworów lokalnie zaawansowanych, przekraczających torebkę prostaty, naciekających struktury naczyniowo-nerwowe operacja musi zostać rozszerzona, gdyż najważniejsze jest możliwie całkowite usunięcie nowotworu. Dr n. med. Salwa korzysta ze śródoperacyjnego badania histopatologicznego by określić m. In. czy struktury naczyniowo-nerwowe zostały zaatakowane, jeśli tak to konieczne jest ich częściowe lub całkowite usunięcie. W tych przypadkach ryzyko wystąpienia zaburzeń erekcji jest wyższe. Aby lepiej ocenić stadium zaawansowania jeszcze przed operacją dr n. med. Salwa zaleca wykonanie wieloparametrycznego rezonansu magnetycznego prostaty oraz dostarczenie obrazów ( a nie opisu!) z tego badania.
  • Choroby towarzyszące – np. cukrzyca, neuropatia, miażdzyca, choroba wieńcowa
  • Rehabilitacja – w zależności od preferencji pacjenta, możliwe jest wsparcie farmakologiczne, instrumentalne ( pompki próżniowe) i inne. Kwestie rehabilitacji seksualnej są szczegółowo omawiane podczas pobytu pacjenta w Klinice.

Patient Concierge
Jagoda Salwa